Ons staddeel bestaat sinds 1977, in dat jaar werd er begonnen met het bouwen van de eerste woningen in de Voorstenkamp en de Gildekamp. Het was geen makkelijke tijd om destijds als starter op de woningmarkt een betaalbare woning te vinden met rentepercentages voor een hypotheeklening van wel 12 procent. Veel Nijmegenaren vonden wonen aan ‘de andere kant van het kanaal’ ook niet aantrekkelijk, want het lag zover van het centrum en het MaasWaal kanaal werd als een barrière gezien. De gemeente promoot de nieuwe stadsuitbreiding met de slogan ‘Lindenholt, buiten wonen in de stad’. Vanuit het nieuwe stadsdeel fiets je zo het land van Maas en Waal in en via de auto(snel)wegen die het stadsdeel omringen ben je met de auto in een mum van tijd de stad uit. Dat die autowegen ook nadelen hebben, werd nog niet door veel mensen als hinderlijk gezien. Van fijnstof had nog niemand gehoord in die tijd.Het was prima wonen in Lindenholt, weet ik uit eigen ervaring. Er was heel veel ruimte, groen en water en voor kinderen was er genoeg speelgelegenheid. De inwoners waren over het algemeen gelukkig met hun woonomgeving.
Dan, halverwege de jaren 80, begint de eerste onvrede te ontstaan. Er zijn plannen om in Weurt, aan de grens met Lindenholt een enorme afvalverwerkingsinstallatie te beginnen. De bewoners van Lindenholt en Weurt zijn faliekant tegen, zij vrezen voor hun gezondheid. Maar desondanks komt de installatie er toch; in 1987 start de ARN en sindsdien ligt Lindenholt onder de rook van de kolencentrale en de afvalverwerker.
De mening van de bewoners van Lindenholt is gehoord, maar er is niets mee gedaan.
In 1994 ontstaat er grote onrust in Weurt, Beuningen en Nijmegen west. Uit onderzoek blijkt dat in deze regio het aantal gevallen van kanker beduidend hoger ligt dan in de rest van Nederland. Weurt wordt in de volksmond al het kankerdorp genoemd en wordt gezien als het vieste dorp van Nederland. Weurt lig – net als een Lindenholt – onder de rook van ARN en EPON en in de buurt van veel vervuilende bedrijven op het industrieterrein aan het Maas Waal kanaal. Onderzoek wijst uit dat mensen boven de 40 jaar in de regio Nijmegen vaker dan gemiddeld aan chronische luchtaandoeningen lijden. Er volgen meer onderzoeken In de lucht boven Weurt en Nijmegen-West zitten verhoogde concentraties PAK, beryllium, cadmium, dioxinen en chroom. De concentratie chroom overschrijdt op een plaats zelfs de veiligheidsnorm van het Rijks Instituut voor de Volksgezondheid en Milieuhygiëne zelfs met een factor 200! Maar de rapporten worden terzijde geschoven, want volgens de onderzoekers is niet onomstotelijk vastgesteld dat de kanker het gevolg is van de luchtverontreiniging. 'Dat wil niet zeggen dat er géén verband is, maar het is niet aantoonbaar', aldus burgemeester Zijlmans van Beuningen. [bron: artikel Volkskrant MAC VAN DINTHER 19 januari 1996]
Weer is er wel naar de bewoners in Lindenholt e.o. geluisterd, maar wordt er niets gedaan.
2018, Beuningen heeft jaren geleden een vet contract ondertekend met de firma Boskalis. Dat bedrijf zal een gebied in Beuningen grenzend aan Lindenholt gaan afgraven; de Beuningse plas. Er is een probleem. Hoe moet al dat zand afgevoerd worden. Via vrachtwagens, zegt Beuningen, over Nijmeegs grondgebied. Maar dat wijst Nijmegen af, als te milieuonvriendelijk. Zullen we het dan via een transportband over jullie grondgebied afvoeren naar het Maas Waal kanaal. Maar daar steekt het medicijnenbedrijf Synthon een stokje voor: die willen geen stuivend zand in hun voortuin, dat is schadelijk voor het produceren van medicijnen. Dan toch maar weer het plan van de vrachtwagens op tafel gelegd. Kunnen we die vrachtwagens niet milieuvriendelijker inzetten vraagt Nijmegen aan Beuningen. We gaan het onderzoeken, belooft Beuningen, als jullie dan zo vriendelijk willen zijn om 1,3 miljoen Euro over te maken als tegemoetkoming in de kosten. Ondernemers op het industrieterrein doen hun beklag; ze worden niet voldoende geïnformeerd over de plannen. Wel waar, zegt wethouder Jan Zoetelief, dat is wel gebeurd. Om vervolgens in hetzelfde artikel in de Gelderlander te zeggen, dat het in het najaar 2017 niet mogelijk was om open te communiceren omdat Beuningen intensieve onderhandelingen moest voeren met partners …..
En waar blijven wij, de inwoners van Lindenholt in dit verhaal? Dit keer worden we niet eens betrokken bij het overleg. Begin maart maken de raadsfracties duidelijk dat ze het gebrek aan openheid helemaal beu zijn. Vrijwel de gehele raad heeft nu afgedwongen dat die openheid er voor de zomer nog zal komen, dan zal e.e.a. uitgelegd worden aan de ondernemers en bewonersgroepen in Nijmegen West. Let wel: uitgelegd, onze mening of ideeen worden niet gevraagd.
Mag ik alvast raden? Waarschijnlijk wordt er dan uitgelegd dat onder hoge tijdsdruk gekozen is voor de variant van 270000 vrachtwagens, die de komende jaren over ons grondgebied gaan rijden en nog meer fijnstof gaan verspreiden onder de inwoners van Lindenholt, die – getuige het onderzoeksrapport van de ggd - toch al niet zo’n beste gezondheid hebben.
Weer worden de inwoners wel geinformeerd, en weer hebben we niets te vertellen over onze eigen gezondheid en leefsituatie. Leven we eigenlijk wel in een democratie.
Lindenholt als afvoerputje voor Nijmegen e.o. Wordt het niet eens tijd om in actie te komen en dat we niet langer lijdzaam toekijken hoe er met onze gezondheid gesjoemeld wordt. Onze gezondheid is meer waard dan die paar rotcenten die Beuningen en Boskalis aan dit project proberen te verdienen.
Tekst: René Verriet