Open dag in Corona tijd
Dit jaar hebben de Open Dagen van de middelbare scholen op een andere wijze plaats gevonden. We spraken directeur Thomas Klein van het Mondial College Meeuwse Acker een paar dagen na de Week van de Open Dag over zijn ervaringen.
Wanneer gingen jullie beseffen dat het anders moest dit jaar?
“Vlak voor de kerst werd er vanuit het bestuur verzocht de traditionele Open Dag niet te laten doorgaan. Het was nu definitief, al spookte het al een tijdje door ons hoofd dat het dit keer anders zou moeten. We hadden dus nog twee maanden van voorbereiding om samen met het Mondial College Leuvensbroek er een andere invulling aan te geven.
We zijn meteen aan de slag gegaan en kwamen met het idee van onder andere de virtuele rondleidingen. Verder waren er livestreams, ofwel de online info-avond waar wij ons gedurende drie kwartier voorstelden en waar ook interactief vragen gesteld konden worden via de chat. Tussendoor presenteerden we filmpjes. We hebben gemiddeld drie keer 250 á 300 bezoekers gehad – dat konden we zien op basis van de unieke inlog en chats. Daarnaast waren er kennismakingslessen van een paar minuten voor ouders en leerlingen met 15 docenten waarbij elke docent afsloot met een quizvraag. Men kon ook iets winnen; drie winnaars hebben een slagroomtaart gewonnen.
Daarnaast was er de virtuele tour die ook op sommige dagen was bemand met een echte docent die de bezoeker live meenam als gids en allerlei vragen beantwoordde. Ook was er ook een gedeeltelijke ouderwetse open dag waar men kon komen voor een aanmelding en een laatste vraag.
Andere scholen hadden weer een andere aanpak; workshops, of een pakketje ophalen, drive thru. Ieder had zijn eigen aanpak. “
Sfeer proeven
Is dat online en virtueel over te brengen?
“Veel mensen waren blij dat ze al in Groep 7 waren geweest en dus al een beetje sfeer hadden kunnen proeven, maar het klopt dat het nu anders is en dat je het echte gevoel van de sfeer, van het gebouw niet kan vangen. Je probeert die persoonlijke touch er zo goed mogelijk in te brengen. Bijvoorbeeld met die virtuele tour met een echte docent die live allerlei vragen kan beantwoorden.”
De enthousiaste Brugklasser als topambassadeur
Uit mijn eigen ervaring weet ik het laatste restje twijfel vaak door een enthousiaste brugklasser werd weggehaald. Hoe ging dat nu?
“We hebben Roy, een presentatietalent in de dop, brugklasser bij ons op school, ingezet bij de lesjesquiz. Ook hebben we heel wat filmpjes opgenomen waarin brugklasser Anouk uit Lindenholt een rondleiding geeft. “
Thomas laat een filmpje zien waarin Anouk heel enthousiast en professioneel de school presenteert.
Resultaat
Normaal hebben we 1.000 bezoekers tegen nu 750 bezoekers en dat is best goed. Meestal hebben na een Open Dag 120 aanmeldingen omdat het effect dan meteen heel sterk is. Nu lopen we iets achter met 85 aanmeldingen. Aanmelden kan normaal tot 1 maart maar gezien de Corona-situatie wordt dat 15 maart.
We zijn zeer sowieso zeer tevreden over onze aanpak temeer als je beseft dat we het in twee maanden hebben georganiseerd. Ook van de bezoekers horen we positieve dingen onder andere op Facebook.”
Volgend jaar
“Uiteraard gaan we op de klassieke manier door, maar het kan zijn dat er bepaalde aspecten van dit jaar we best weer kunnen gebruiken. “
Actualiteit; de Corona
“We rekenen op 8 maart dat dan minimaal iedereen een keer per week naar school gaat. Dat is best ingewikkeld.
Het online lesgeven gaat toch nu redelijk. Natuurlijk worden kinderen er moe van en zijn ze minder gemotiveerd. We hebben geleerd van de eerste lockdown, er zit meer structuur in. We hebben de lessen wat verkort van 45 naar 30 minuten. In de onderbouw tot maximaal 1 uur les te verzorgen, Niet te veel monoloog van de docent; maximaal 15 minuten.
De kinderen gebruiken bij ons een laptop dus het zit wel goed qua hardware en verbinding. De mentor houdt de leerling sociaal en mentaal in de gaten. Maar er zijn weinig fysieke activiteiten en dat is lastig.
De docenten zijn gelukkig toch wel vaak op school en ook de eindexamenstudenten komen naar school. Wij als docenten zijn ook een vriendenclub die samen dingen doen buiten school en ook dat wordt gemist. We proberen wel wat dingen te doen zoals online Bingo en een pubquiz.
De besmettingen en ziekteverzuim zijn nul. Noch bij de docenten noch bij de leerling sinds de kerstvakantie.
De eindexamens worden versoepeld in die zin dat je een extra onvoldoende mag wegstrepen. De eindexamens gaan definitief niet door. Dat is dubbel voor de leerling; enerzijds geen stress meer voor het examen, anderzijds kan hij/zij niet laten zien wat hij/zij waard is.
Deze studenten die een diploma halen zijn heus niet minder dan zij die een klassiek diploma halen. Dat wordt door de politiek teveel aangezet. Deze kinderen komen er wel. Ik maak me meer zorgen om de kinderen die van de basisschool kwamen en nu in de eerste zitten. Zij hebben tot nu eigenlijk geen gewone schoolweek meegemaakt. In september waren er al restricties. Normaal doe je veel aan binding en gezelligheid en dat viel weg. Nu zijn ook al weer twee en halve maand niet op school. Dat is hard!
Vanuit de Ouderraad horen we gelukkig positieve geluiden. Dat we goed hebben ingezet de eerste weken op het mentoraat en de leerlingen de mentor goed hebben leren kennen. “
Toen we naar buiten liepen wees de heer Klein op de vernieuwde aula. Een klein lichtpuntje dit jaar.
Tekst en foto’s; Silvano Orvini